Polski Akt o Dostępności już obowiązuje. Nowy etap dostępności usług finansowych

W sobotę, 28 czerwca 2025 r., weszła w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, nazywana Polskim Aktem o Dostępności.
Nowe przepisy to istotna zmiana dla przedsiębiorstw z różnych sektorów, które od 28 czerwca są zobowiązane zapewnić zgodność oferowanych produktów i usług z wymaganiami dostępności.
Branżą objętą ustawą jest np. sektor finansowy, np. usługi bankowości detalicznej, świadczenie usług płatniczych, prowadzenie rachunków, zawieranie umów o kredyt.
Od 28 czerwca działa również system skarg i zażaleń wprowadzony ustawą. Każdy konsument, który uzna, że dana usługa jest niedostępna, może złożyć skargę bezpośrednio do firmy, która ją oferuje. W treści skargi należy wskazać, które wymagania dostępności nie zostały spełnione i jak – zdaniem składającego – usługodawca mógłby to poprawić. Firma ma obowiązek rozpatrzyć skargę w ciągu 30 dni (lub 60 dni w przypadkach wyjątkowych). Jeśli nie dotrzyma terminu, skarga uznawana jest automatycznie za rozpatrzoną zgodnie z żądaniem konsumenta. W przypadku uznania skargi, usługodawca musi wprowadzić zmiany w ciągu maksymalnie 6 miesięcy od jej otrzymania.
O niedostępności usługi można również informować Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Prezes Zarządu PFRON ma 30 dni na rozpatrzenie zawiadomienia lub przekazanie go do odpowiedniego organu nadzoru.. Jeśli w wyniku kontroli Rzecznik ustali, że usługa nie spełnia wymagań dostępności, może: nakazać dostosowanie usługi, nałożyć karę pieniężną, a w skrajnych przypadkach – zakazać świadczenia danej usługi.
Więcej informacji dostępnych jest na stronach internetowych PFRON i Rzecznika Finansowego oraz na stronie: Polski Akt o Dostępności już obowiązuje. Nowy etap dostępności usług finansowych - Rzecznik Finansowy